ISTQB

Wprowadzenie
 ISTQB słownik
1. Postawy testowania


 Cele nauczania
 1.1. Co to jest testowanie?

zapobieganie defektom, wykrywanie defektów i awarii, weryfikacja, walidacja, ocena poziomu jakości

testowanie i debugowanie

 1.2. Dlaczego testowanie jest niezbędne?

Rygorystyczne testowanie modułów i systemów oraz związanej z nimi dokumentacji może pomóc w zmniejszeniu ryzyka wystąpienia awarii podczas eksploatacji oprogramowania. Wykrycie, a następnie usunięcie defektów, przyczynia się do podniesienia jakości modułów lub systemów. Ponadto testowanie oprogramowania może być niezbędne do spełnienia wymagań wynikających z umów, przepisów prawa bądź norm/standardów branżowych.

pomyłka, defekt, awaria, przyczyna podstawowa

 1.3. Siedem zasad testowania
  1. Testowanie ujawnia usterki, ale nie może dowieść ich braku
  2. Testowanie gruntowne jest niemożliwe
  3. Wczesne testowanie oszczędza czas i pieniądze
  4. Kumulowanie się defektów
  5. Paradoks pestycydów
  6. Testowanie zależy od kontekstu
  7. Przekonanie o braku błędów jest błędem
 1.4. Proces testowy



 1.5. Psychologia testowania


Wytwarzanie oprogramowania, w tym jego testowanie, to proces realizowany z udziałem ludzi, w związku z czym duże znaczenie dla przebiegu testowania mają uwarunkowania psychologiczne.

 Test z częsci 1

24 pytania z 3 zestawów

 Test 1 losowy

8 pytań losowanych z puli 24

2. Testowanie w cyklu życia oprogramowania


 2.1. Modele cyklu życia oprogramowania

Model cyklu życia oprogramowania opisuje rodzaje czynności wykonywanych na poszczególnych etapach projektu wytwarzania oprogramowania oraz powiązania logiczne i chronologiczne między tymi czynnościami. Istnieje wiele różnych modeli cyklu życia oprogramowania, a każdy z nich wymaga innego podejścia do testowania.

 2.2. Poziomy testów

Poziomy testów to grupy czynności testowych, które organizuje się i którymi zarządza się wspólnie.Każdy poziom testów jest instancją procesu testowego składającą się z czynności opisanych w podrozdziale 1.4., wykonywanych dla oprogramowania na danym poziomie wytwarzania, od pojedynczych modułów lub komponentów, po kompletne systemy lub, jeśli ma to miejsce w danym przypadku, systemy systemów. Poziomy te są powiązane z innymi czynnościami wykonywanymi w ramach cyklu życia oprogramowania.

Poziomy testów to: MISA (1) testowanie modułowe; (2) testowanie integracyjne; (3) testowanie systemowe; (4) testowanie akceptacyjne.


 2.3 Typy testów


Typ testów to grupa dynamicznych czynności testowych wykonywanych z myślą o przetestowaniu określonych charakterystyk systemu/oprogramowania (lub jego części) zgodnie z określonymi celami testów.

Cele testów
Funkcjonalne
Niefunkcjonalne
Białoskrzynkowe
Związane ze zmianami
Ocena funkcjonalnych charakterystyk jakościowych takich jak: kompletność, prawidłowość, adekwatność.
Niezawodność. Wydajność. Bezpieczeństwo. Kompatybilność. Użyteczność.
Struktura lub architektura komponentu lub systemu jest poprawna, kompletna i zgodna ze specyfikacjami.
Retest - Testowanie potwierdzające. Testowanie regresji.


 2.4. Testowanie pielęgnacyjne

Po wdrożeniu w środowisku produkcyjnym oprogramowanie lub system wymaga dalszej pielęgnacji. Różnego rodzaju zmiany — związane np. z usuwaniem defektów uwidocznionych przez awarie zaistniałe podczas użytkowania produkcyjnego, dodaniem nowej funkcjonalności bądź usuwaniem lub modyfikowaniem funkcjonalności już istniejącej — są praktycznie nieuniknione. Ponadto pielęgnacja jest niezbędna do utrzymania lub poprawy wymaganych niefunkcjonalnych charakterystyk jakościowych oprogramowania lub systemu przez cały cykl jego życia — zwłaszcza w zakresie takich parametrów jak: wydajność, kompatybilność, niezawodność, zabezpieczenia i przenaszalność.
Po dokonaniu każdej zmiany w fazie pielęgnacji, należy wykonać testowanie pielęgnacyjne, którego celem jest zarówno sprawdzenie, czy zmiana została wprowadzona pomyślnie, jak i wykrycie ewentualnych, niezamierzonych skutków ubocznych (np. regresji) w niezmienionych częściach systemu (czyli zwykle w większości jego obszarów). Pielęgnacja może być wykonywana zarówno planowo (w związku z nowymi wersjami), jak i w sposób niezaplanowany (w związku z poprawkami doraźnymi — ang. hotfix).

 Test moduł 2

5 pytań z 15

 Test full

wszystkie 15 pytań

3. Testowanie statyczne
 3.1. Podstawy testowania statycznego

W przeciwieństwie do testowania dynamicznego, które wymaga uruchomienia testowanego oprogramowania, testowanie statyczne opiera się na ręcznym badaniu produktów pracy (tj. wykonywaniu przeglądów) bądź dokonywaniu oceny kodu przy użyciu odpowiednich narzędzi lub innych produktów pracy (tj. analizie statycznej). Oba typy testowania statycznego pozwalają ocenić testowany kod lub inny produkt pracy bez jego uruchamiania.


 3.2. Proces przeglądu

Przeglądy mogą mieć różny charakter: od nieformalnego po formalny. Cechą charakterystyczną przeglądów nieformalnych jest to, że nie przebiegają one zgodnie ze zdefiniowanym procesem, a uzyskanych dzięki nim informacji nie trzeba formalnie dokumentować. Z kolei przeglądy formalne są przeprowadzane zgodnie z udokumentowanymi procedurami i z udziałem zespołu o ustalonym wcześniej składzie, a ich rezultaty muszą być obowiązkowo dokumentowane.

Techniki testowania

analiza wartości brzegowych, białoskrzynkowa technika testowania, czarnoskrzynkowa technika testowania, podział na klasy równoważności, pokrycie, pokrycie decyzji, pokrycie instrukcji kodu, technika testowania, technika testowania oparta na doświadczeniu, testowanie eksploracyjne, testowanie oparte na przypadkach użycia, testowanie przejść pomiędzy stanami, testowanie w oparciu o listę kontrolną, testowanie w oparciu o tablicę decyzyjną, zgadywanie błędów


 4.1. Kategorie technik testowania
 4.2. Czarnoskrzynkowe techniki testowania
Sylabus
 Sylabus, słownik i materiały

Pliki do pobrania i link

Egzamin
 Dokumenty źródłowe

Pliki i linki do miejsca, z którego pobrałam pliki z testami i odpowiedziami. Mam nadzieje, że nie pomyliłam się w ustawianiu klucza, ale wszystko jest możliwe.

 Test ISTQB Foundation - wszystkie 120 pytań

Test zawiera wszystkie pytania udostępniane na stronie dla sylabus 3.1. Jest ich 120.

 Losowanie 40 pytań

test zawiera 40 pytań losowanych ze wszystkich testów przykładowych w proporcjach odpowiadających tym z testów

Back